Medveten andning

Att det är viktigt att andas är ingen nyhet. Bara några minuters syrebrist kan för alltid förstöra hjärnans förmåga att bearbeta inkommande information.

Men det är inte bara viktigt ATT du andas, utan också HUR du andas.

En andning som bara är lite obalanserad ger över tiden stora negativa konsekvenser eftersom vi andas så mycket varje dag.

Livet börjar och slutar med ett andetag. Du överlever i veckor utan mat, utan vatten i dagar men utan att andas överlever du bara några minuter.

Visste du att vi tar ca 1 000 andetag varje timme, alltså upp till 25 000 andetag per dygn. Det blir 10-20 kg luft som passerar in och ut ur ditt system varje dag, vilket är 10 gånger mer än den mängd mat du äter. Det säger en hel del om hur viktig andningen är.

Andningen är vår främsta utränsningsväg för slaggprodukter som bildas i kroppens metabolism (när näringsämnen omsätts till energi). Sker inte detta på ett bra sätt så blir vi på sikt försurade och alla våra mineraldepåer i skelett och mjuka vävnader förbrukas.

Genom att förbättra sättet du andas på syresätts kroppen på ett effektivare sätt. När du tar kontroll över din andning påverkas dina tankar och känslor direkt och även inre organ som hjärta och hjärna och kroppens olika funktioner som muskelrörelser, matsmältning och immunförsvar.

När du stressar, oroar dig, ältar, känner dig missanpassad, grubblar, omgerdig med fel folk så hyperventilerar du – andas kort och snabbt.

Detta sätter ALLA kroppens hälsosamma processer ur balans. Att lära dig andas rätt, med en muskel som heter diafragman (långsamt, djupt ner i magen och bara med näsan) så ger du dig själv hälsa varje sekund av dygnet.

Boka in dig på Workshop Lymfsystemet så får du massor av egenvårdstips!